måndag 27 april 2015

Dagens hästar

Idag blev det mys med mina älsklingar. Tog ut Blizzan först och när Norton såg det så gnäggade han åt mig och gick efter mig. Detta är alltså hästen som är sjukt svår att fånga.

Men tog in Blizzan, tog tempen som låg på 37,9 så liiiiite högt men inte mycket. Bölden är nästan helt borta och det känns suveränt! Klickertränade lite med henne också. Tränade backning utan fysiskt tryck, att ta ner huvudet och bli lugn, och stå still. Basic basic men jag tror det är vad hon behöver. Hon var riktigt duktig idag vilket gladde mig mycket. Sedan fick hon sin mat med kalk och biotin i, det har gjort underverk med hennes hovar, känns skönt att det börjat ordna till sig, nu är det snart dags att börja ta upp inkörning igen! Sen släppte jag ut henne o hagen och gick och skulle hämta Norton. Tänkte att jag tar honom sist då jag räknade med att det skulle ta ett bra tag att få tag i honom.

Men när jag kom ut i hagen så tittade han mot mig och började gå... Ifrån mig.... Och sedan vände han för att gå rakt fram till mig. Både lättfångad och gnäggat till mig. Gnäggat har han bara gjort EN gång innan under våra tidigare fem år tillsammans!

Men gick ner till stallet och provade utrustningen jag har. Har inte varken passande sadel eller träns, men longergjorden och blizzys ridrepgrimma. Provade att tömköra med detta ca 200 meter, bara för att testa hur han gick liksom. Han behöver ju egentligen inte träna, utan mest ut och komma ut ur hagen. Men han gick suveränt på det verkligen! Skulle vara sååååå coolt om jag kunde rida honom i det sen!

Sen kom Anna ut och visade mig hur man tar av skor. Hon tog fram och jag tog bakskorna, tungt som tusan men han är världens duktigaste i allafall. Men nu ska vi försöka få ordning på hovkvalliteten genom kalk, biotin och bra verkning.  Hoppas att det blir bättre så, han har alltid haft lätt att tappa skor liksom! 

Och nu kan han inte skada någon i hagen med dem heller. Det är bra. Fast deltar varit jättelugnt i hagen faktiskt. Tydligen inte bråkat alls...asskönt! Nu går han med halsringning, sådan inte fastnar med grimman i hagen. Tills jag kan fånga han utan problem. Kommer nog bli bra med lite mat och kärlek! Han fick lite lusern, kalk och biotin idag, så att han kan gå upp lite i vikt. Det behövs!

2 kommentarer:

  1. Norton är så himla fin, saknar honom enormt. Ser ut att vara en mysig miljö han har kommit till :) Glad att du kunde ta honom, att han fick kmma till en person som han känner sedan tidigare // Kram Jannie

    SvaraRadera
  2. Jo jag är också glad! :) Vi trivs ju bra ihop och blizzy verkar inte tycka att livet är hemskt heller. (Om inte matte ryktar den där stora bruna saken, då blir hon grön!!!!) ;)

    SvaraRadera