söndag 10 april 2016

Träning för Norton med Jane

Idag var det min och Nortons tur att bli tränade av Jane! Igår tog vi båda hästarna till paddocken men då Blizzan blev lite för taggad så fick vi fokusera mer på henne. Jane lyckades dock hoppa upp från marken för första gången och det gick bra även om hon gick lite. Vi har ju bara hoppat upp från min tunna innan! Hon fick även testa westernsadeln som låg jätte bra på henne!

Men idag då så red jag bort till paddocken för att möta Jane där. Travade och galopperade lite som uppvärmning och upplevde att lydnaden på väg dit satt bra. Sedan i paddocken fick jag rida serpentiner och volter och försöka rama in honom ordentligt. Det är ju ganska svårt i ena varvet och lättare i andra, det svåraste är egentligen att få honom att inte gå ner för mycket i form och gå bakom lod så att han då rymmer från arbetet. Men efter ett tag var han mjuk och fin! 😊 ska träna mycket på att flytta bakdelen både i åttor och på fyrkant. Även att jag ska mana på med sätet när han går rätt.. framdelen är ganska mjuk men bakdelen är stelare så det ska vi jobba på!  😊

Sen tog jag in Blizzan idag och bara myste, hon blev ganska svettignoch trött igår trots att hon majoriteten av tiden hade odde på ryggen. Men det är jobbigt att visa upp sig för andra hästar!! 😆 tycker hon börjar bli riktigt fin i kroppen nu med! Min lilla sötnos! Norton med för den delen, men det lyckades jag inte få på kort idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar