torsdag 20 november 2014

Igångsättning!

Nu har Blizzan äntligen slutat att halta, och eftersom hon varit så sjukt pigg så tänkte jag och Carro att det var dags att sätta igång henne. Att vi skulle dra något var självklart, och att det skulle låta mycket var ett krav. Så till slut bestämde vi oss för ett varv med harven.  Vi har inte hjort något mer avancerat än att longera, promenera, trixa och tömköra/ tömlongera med henne sen i juni, så nu var det dags.

Harven är lätt att dra, men fastnar ju gärna i gräs och sten, så den drar liksom ojämnt ibland. Och därmed låter den även MYCKET! 

Testade den nya selen idag med, funkar jättebra förutom att jag ska ställa in två remmar bättre nästa gång märkte jag när jag kom tillbaka.

Men i allafall, vi selade på, trixade lite med draglinorna, flyttade bakdelen via svängen mot harven, sa till Blizzy att stå stilla, och kopplade för. Hade grimskaft på henne ifall hon bestämde sig för att busa såhär mu första gången. Smackade på, öronen spetsade framåt och en sjuk arbetsvilja lyste igenom.

Allt föll på plats och hon bara utstrålade lycka. Carro gick i förväg för att ta kort,  småsprang lite, och DÅ!  Då blev blizzy JÄTTESUR..  Ja för att vara hon i allafall. Hon började trava mot carro (ingen får ju vara FÖRE henne) och sen sparkade hon En gång högt bakut. Jag stannade henne, då hon självklart fick ena bakbenet på fel sida om draglinan, carro lyfte hoven rätt. Sedan gick allt som en klocka. Framåt, lyhörd, lättmanövrerad. Helt underbart.

Körde henne på bara repgrimma idag med, första gången i "skarpt " läge. Gick exakt lika bra dom med bett, förutom att jag inte drog henne i munnen bär hon sparkade bakut, vilket jag antagligen skulle råkat göra! Känns bra att det funkar. Så snart jag hittat så ska jag införskaffa henne en egen repgrimma som man kan fästa tömmarna i!

Bäranderötan i bakhovarna verkar ha läkt, då jag inte lyckats öppna dem på någon vecka. Hon ömmar inte där heller. Ena framhoven är även bättre, men en av framhoven ska jag klippa upp så att det inte samlas massa skit där! Känns som att hovkvalliteten snabbt blivit bättre med kalk och biotin. Känns underbart.

Det är verkligen en mäktig känsla att pyssla med denna kloka häst. 

Anna tycker hon är som "en gammal åsna, ja eller som en 20 årig ridskoleponny som går med på allt." men jag tycker inte direkt det är något dåligt. Jag tror att allt det arbete jag, carro och Marie lagt ner verkligen format denna underbara häst. Med människor runt henne som TYCKER OM henne. Det är viktigast!

2 kommentarer:

  1. http://playlovelearn.se/produkter/for-hasten/bettlost-1/indianhackamore

    Jag hade kört på ett sånt här om du har ett huvudlag som passar. Repgrimman ser inte så bekvämt ut "/

    SvaraRadera
  2. Så småningom ska jag eventuellt skaffa hack. Men jag är nöjd med repgrimma, dock då ska jag se till att få tag i en som är mer anpassad för henne, eller knyta en själv. Hack är ju dessutom skarpare än repgrimma. Vilket hon för närvarande inte behöver, skarpare alltså! Men sjýsst att du skickade en länk, då kan jag kika in där ifall jag söker! ;)

    SvaraRadera