fredag 25 mars 2016

Bränder är en otrevlig väckarklocka!

http://www.bt.se/svenljunga/mindre-brand-i-svenljunga/

Simon och jag satt i vardagsrummet vid elva i morse och samlade oss. Plötsligt hör vi ett väldigt skrikande och dunsande från lägenheten bredvid. Simon går och tittar i titthålet, kommer tillbaka och säger: Eeeeh, grannens flickvän, en naken kvinna och en naken 8-åring sprang just ut ur lägenheten med hunden.

Följt av ett högt pip.

Är det grannens brandvarnare?

Japp!

Jag slänger på mig kläder och tar på hunden kopplet, Simon springer ut, tar brandsläckaren i trappan och springer in i lägenheten. Jag springer in med Stacey i famnen och Simon och Stefan (grannen ovanför) är inne vid spisen och tar bort resterna av en kartong som ligger och pyser tillsammans med delar av fläkten på spisen. Luktar mycket men inte direkt någon rök. Killarna har läget under kontroll och Stefan säger orden EL och Fläkt, så jag springer ner i källaren och drar av elen i alla lägenheter. 2 minuter senare kommer ambulans, räddningstjänstledare, brandkår.

Branden är släkt och detta konstateras med värmekamera av brandkåren. De berömmer oss för att vi stängde av el och fick bort allt så snabbt. Känns bra.

Vi har nog en del rutin på sånt här nu, med alla handlingsplaner vi jobbat upp.. Haha det var ju bara en mindre brand men det kunde blivit värre om ingen gått in och rett upp.

Det är ju också ett sätt att börja långledigheten med! xD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar