fredag 10 februari 2017

Föreläsning med David Jonstad på jobbet!

Hade mitt första program för vuxna på Bibliotek nu i onsdags. David Jonstad skulle komma dit och föreläsa utifrån sin bok Jordad där han tar upp hur mänskligheten i fortsättningen ska kunna leva utan att inkräkta på jordens resurser. Han vill helt enkelt inspirera till ett enklare, mer hållbart livssätt. 

Jag var lite nervös innan för det är svårt att få många vuxna till program om man jämför med vid barnaktiviteter. Vuxna generellt är en svår målgrupp. Men hållbarhet är ju något som är något vi behöver diskutera mer och kommunen har även ett hållbarhetsprojekt så det känns bra att kunna leverera en sådan bra föreläsning som med David!

Vi hade ett antal anmälda innan trots att vi gått ut med föreläsningen i kulturprogram, affischering, direkt till låntagare och skyltning av hans böcker. I tisdags släppte Värnamo nyheter en intervju med David och i och med den tänkte jag att det skulle nog dyka upp några oanmälda personer. För er som vill veta vad David föreläser om kan ni kika på artikeln här: http://www.vn.se/article/david-skippade-storstan-for-ett-annat-liv/

Sen började det närma sig, de som anmält sig dök upp. Sen dök ett killgäng upp. Sen dök ännu fler upp. Våra två vagnar med stolar tog slut och vi fick börja plocka från både personalrum och datorstolar... Hela 36 besökare kom och lyssnade vilket nog nästan är rekord för filialen! Definitivt rekord för MIG när det gäller vuxenaktiviteter, jag har ju haft bokcirkel och språkkväll men då har det ju varit en handfull personer varje gång. 

Det var superlyckat och föreläsningen var väldigt gripande och genomtänkt. Jag personligen får lite miljöångest, och de som inte har lyssnat på David bör göra det då han har många fruktansvärt intelligenta tankegångar! Även om jag kan tycka att det är jobbigt att lyssna på (just för att jag väldigt enkelt får miljöångest) så känns det ändå som att man med Davids föreläsning får lite verktyg själv för hur man kan göra skillnad! Hoppfullt liksom, och fruktansvärt inspirerande!





För er som är nyfikna så har David en egen facebooksida, 
Bara sök på David Jonstad så får ni upp den!
Och hans egna hemsida är en stark rekommendation här: https://davidjonstad.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar