torsdag 3 oktober 2013

Tisdag, en spännande dag med många förstagånger...

Ja inte för mig, men för Sofia i alla fall! Eftersom vi var klara med rapporten så tyckte vi att vi i tisdags skulle kunna ut och rida en liten runda... Ja... eller liten och liten egentligen. Vi red i två timmar. Men en sak i taget.

Kom ut till stallet efter att ha hittat kläder som någorlunda passade Sofia... (Vilket inte är det enklaste då hon är en fjärdedel så stor som mig ungefär.) Hämtade sadel och träns i gamla stallet och körde sedan till det nya, tillfälliga stallet. Hästarna är ju flyttade till ett annat ställe med MYCKET gräs där!

Borstade, sadlade, tränsade och myste med pållarna medan vi skrattade väldigt mycket. Vädret var dessutom perfekt. Soligt och vackert.

Red den nya rundan via Kolarp som är en bra bit. Skulle tippa på i alla fall 8 km... Minst. Och Sofia som inte ridit själv innan var superduperduktig och red Flickan själv. Och hon både travade och galopperade själv för första gången med... Tycker det var riktigt coolt att hon klarade det. För jag är osäker på om jag hade kunnat faktiskt... ;)
I det nya stallet kan man inte binda hästarna inne. Så då får man vara kreativ.

Det är tur att det är två så snälla hästar...

Lövtjuv..

Jag fottar Sofia som fottar... xD (Och hur fan stavas fotar. Fotar- flera fötter? 
Underligt. måste vara talspråkigt)

Tycker denna blev lite fin på dem..

Rumpa...
Ser ni? Hon kan själv! 


Flickan är lite rolig med... Hon var först nästan hela tiden trots att hon är 33 år gammal och var med en travare... Jag menar, vem ska va snabbast egentligen?

Men Hamras var egentligen jätteduktig! Fast lite väl ömfotad för min smak. Men han gick i form större delar av turen i allafall! :)




Det var dock lite läskigt vid ett tillfälle på väg hem. Vi travade lite på grusvägen och skulle just sakta ner då Flickan och Sofia bara försvann neråt. Flickan hade antagligen släpat hovarna efter sig och snubblat över sina egna hovar så hon gick ner på framknäna och sen ner med högra sidan av halsen ner i backen... Jätteläskigt...

Men Sofia var så duktig att hon satt kvar tills de nästan var helt nere. Sen trillade hon av. Även detta var en förstagång för henne. Så det hände mycket. Sen reste häst och ryttare på sig, och Sofia hoppade upp igen... Båda var lite skakade men det gick bra för båda som tur väl var. Flickan var lite stel sen men jag strechade henne så det värsta gick nog över då... 

Sen efter det var jag så hemsk att jag tvingade dem att trava lite till (för att inte bli rädd för själva traven liksom)... Och det verkade inte vara nått fel på Flickan i alla fall för hon svängde av mot galopprundan självmant (jaa det är lite svårt att styra och trava samtidigt som nybörjare) så jag fick trava ikapp dem och fånga flickans tyglar. Det var väldigt spännande faktiskt. Kände mig lite som den ädla prinsen på sin vita springare... Haha... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar