måndag 2 december 2013

Gårdagen med Blizzy!

Vi var ju i stallet igår och pysslade en massa med fölen. Som för övrigt går mycket fort framåt nu! Vilket känns jättebra! :) Ryktade och sen började vi träna dem på beröring och tyngd. Så jag började med att slänga grimskaftet över Blizzy på hela kroppen, och fick ingen reaktion för det är hon van vid nu. Sen fortsatte jag med att lyfta bakhovarna med grimskaft runt hoven så att om hon sparkar så sparkar hon inte mig i allafall. Vilket också gick superbra!

Sen la vi en jag tror det är en del av en sele över ryggen på henne. Den väger 2-3- kilo så det var ju liksom mer tryck än vad ett grimskaft ger. Och hon reagerade inte alls. :P Så jag fortsatte med att lägga den över halsen, på rumpan och att liksom vicka på den- och fortfarande ingen reaktion! Så då tog jag fram grepen och började klia henne med den, vilket inte heller gav något reaktion. Så då kliade jag henne på magen- där hon tidigare sparkat liksom för det kittlades men nu gör hon inte det alls. Vilket är jätteskönt!
Här ser man seldelen.


Sen tänkte jag att jag måste ha lite mer vikt på ryggen på henne och faktiskt försöka få en reaktion. Så jag hämtade en sadel och la på ryggen på henne. Och hon reagerade inte alls. Det är konstigt att det är samma häst faktiskt för hon har blivit så mycket tryggare bara på senaste veckan! 
Och inte fick jag någon reaktion inte. Så jag la den på halsen, och som på bilden nedan- på rumpan! :) Och hon stod snällt och fint. Sen slängde jag på henne reflextäcke, och ingen reaktion där heller. :P

Hon är så duktig min lilla häst!

Sen provade vi med sadel på Wille. Och han somnade, han hade fått mycket att tänka på! xD


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar