söndag 29 januari 2017

Första ensamma träningen med Blizzy, Emmelie och Simon

Idag var det dags för Emmelieträning igen! 
Uteritt stod på schemat igen och idag var det bara jag, Emmelie och Simon då Carro skulle iväg på annat håll! Eftersom det gick så bra igår så var vi inte ett dugg oroliga inför dagen. Blizzan har ju hat det lite svårt med att gå själv framåt innan, men det var inget jag oroade mig för när jag möttes av detta!

Norton fick komma in och äta lite och så kände jag på hans bakben som varit lite svullet. Svullnaden har gått ner och han rör sig mer obehindrat igen. Sååå skönt! <3


Båda sötnosarna stod direkt innanför dörren och ville med ut. 
Blizzan hade hört bilen och när jag kom in här så drog hon med storebror in! xD

Kom igen nu matte, jag vill jobba!





Idag fick vi även testa en ny sadel som Emmelie hade med sig, en suuuperskön Thorrowgood med mycket plats för bred häst och bred röv! xD

Lite trixande innan flickan står stilla!


Sen backade vi ut och var iväg.



Redan här fortfarande vid stallet märktes det hur extremt pigg hon var. 
Lite så att Simon inte hann med!



Vi gick samma väg som igår, ner mot vändplatsen men ännu längre denna gången. Igår gick vi ju inte ända ner då det var jägare där. Men det var ingen bil idag så vi gick och vände ända nere. Vi var ute i allafall en halvtimme och vi gick hela tiden i väldigt frisk skritt. Inte direkt att det märks att jag sitter på 800 kilo traditionellt sätt ganska slö hästras. Knappast! Emmelie sa igår att hon är lite som ett fullblod, på tå och pigg! xD










Alltså ser ni ögonen här? Hela hästen bara lyser av lycka!

Vi tränar mycket halter just nu med. Dels för att det känns som det viktigaste och dels för att hon ju innan varit svår att få fram. Det var hon bara en gång idag och det är på andra klippet i filmen nedanför! Och hon ruskade lite på huvudet i första traven. Det var verkligen det enda "bråket" som hon höll på med... 












Haltträning!




Haha när hon gjorde såhär idag så var det nära att jag tappa balansen. Hon kliar sig på benen och gud vad svårt det är att sitta kvar på en häst med så lite manke då! xD
Sen är jag lite ovan än med den nya sadeln som ju är en dressyrsadel. Hade en mer allroundsadel innan och min benställning blir mer korrekt med den nya sadeln. Man blir liksom tvingad att ha benen längre bak och raka. Med den andra sadeln far gärna benen fram och pekar rakt ut vilket syns på bilderna från förra veckan! 



Vi var verkligen så impade idag! Vi tippar på att vi i vilket fall gick 2,5 km och både skrittade och travade. Hon hade ett sånt enormt självförtroende idag att jag knappt kan fatta det. Hon var verkligen heeelt kolugn! Emmelie behövde inte ge stöd med repet en enda gång! Och det har hon behövt varje gång innan. Öronen var verkligen framåt hela tiden och hon var målmedveten med varje steg och när vi närmade oss där vi sprang igår så taggade hela hästen till. Så sjukt coolt! I videon syns också hennes enormt sköna trav! Hon ville dra iväg lite där första gången men som synes är det inte ett problem att få ner henne till en lugn trav. 

Den här hästen kommer att gå långt om hon fortsätter utvecklas såhär! O.o







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar