lördag 21 januari 2017

Hästsommar och höst

Ja eftersom jag varit så kass på att lägga upp sen i somras så måste jag ju ladda upp alla bilder i efterhand! Så här kommer helt enkelt en lång serie bilder...




När Simon och jag var på semester så ringde Carro och Linnea i lätt panik till oss. Carro och Linnea hade lovat att kolla till hästarna och när Linnea skulle rida Norton hittade hon honom såhär. Hon trodde först att det var att han rullat sig och blivit blöt (det regnade extremt hemma när vi var borta). Men visade sig snabbt att det var sår som blivit variga. Jag fick panik och ringde veterinär för att försöka få reda på vad det var. Visade sig vara regnskållor och Carro och Linnea åkte och köpte alsolsprit och bomull för att dutta på enligt veterinärens inrådan. Ganska snart upptäcktes det att det kanske inte var ett bra råd då Norton hade så sjukt ont utav det. De smörjde med mjukgörande salva istället så gott det gick. När jag kom hem hade det blivit bättre på så vis att det tappats massa päls, men då han fortfarande hade jätteont tog Simon och jag ut veterinär typ det första vi gjorde när vi kom hem. Så fick han smärtlindring i tio dagar och då läkte det väldigt bra av sig själv. 
Men tänk vilka underbara vänner jag har som hjälper till allt vad de bara kan. <3 Carro och Linnea ni är helt enkelt bara bäst! <3



Till slut var det såhär "fint" och nu har han päls där som vanligt! 

Sen i slutet av juli kom premieringen... Fan vilken ångest jag hade. Jag och Blizzy hade en dålig period och Jane fick komma ut akut veckorna innan och köra NH med oss. Anna och Carro hjälpte mig också. Och på premieringen var båda med tillsammans med Simon för att lugna mig och ge mig moraliskt stöd. Blizzan var lite småbråkig och jag valde till slut att ha både grimma och träns på, hur fult det än var. Mitt mål var att hon inte skulle slita sig och att vi skulle överleva.. typ.. Här på bilderna nedanför så var vi bakom själva visningsplatsen och jag var så nervös att jag trodde jag skulle spy. Anna och Carro sa till mig att skärpa mig och sen helt plötsligt var det vår tur.








Ett Linnea och Nortonpass uppe i hagen barbacka. De var duktiga och jag tror att hon fick honom att göra som han skulle. Linnea rider enligt fransk skola vilket gör att jag inte alltid vet vad de gör. Men jag har märkt att min heta häst blir lugn och trevlig av det, och han trivs verkligen med henne så det spelar liksom ingen roll om jag fattar eller inte. 
Huvudsaken är att de gör det och de är ett riktigt bra team! <3



Visst ser det lugnt och fridfullt ut? <3




Blizzan efter en av våra träningspass med Jane! Vi hade ridit helt själva och hon hade frysit fast, "skenat", allmänt bråkat och samtidigt varit suveränt duktig. Det måste gå sämre så att vi kommer framåt. Och även om detta då var det jobbigaste ridpasset med henne dittills så var jag aldrig osäker eller rädd. Det kändes bara kul! <3


Här nedanför kommer bilderna från själva visningen! Jag gick tillsammans med två andra ston vid visningen. Blizzan var lite upphetsad, för hon tycker det är sååå kul när alla tittar på henne... Och hon ville gärna dra iväg, vilket matte inte var så glad över. Men det gick bra.






Ett mål jag hade under visningen var att hon skulle stå stilla under den tiden domarna tittade på henne. Vi hade tränat jättemycket på det, och det var nästan det vi tränade absolut mest. Och det var sååå skönt för under den stunden stod hon blickstilla. Jag var så stolt, för det var verkligen det enda jag hade som "krav" på oss. 








Poängen blev sedan 36 poäng, med bedömning bland annat att hon hade bra kors, något kort hals, veka kotor och något markbunden trav. Helt enligt vad jag är medveten om, men det spelar liksom ingen roll. Vi överlevde, hon slet sig inte och hon stod STILL under domartitten! <3

Detta passet var det hon frös fast.



Detta var i somras. Simon skulle bara hålla henne medan jag hängde på henne lite för att påminna henne om hur det är att ha någon på ryggen. Men hon var så lugn att jag plötsligt bara var uppe. 



Jag vet inte om NI ser det, men min häst gillar verkligen min man. 
Hon tar verkligen stöd utav honom när något är jobbigt.



Nu följer ett gäng bilder som Emil tog på mig och Norton när jag och Carro red uppe i paddocken. Detta passet var helt magiskt och allt verkligen klickade. Det var efter att han fått sina skador på bakdelen och det hade blivit fint igen.





Vill bara påpeka här att jag inte håller på att trilla av utan bara ger honom beröm! xD




Här tränade jag och Blizzan att stå stilla. En av mina favoritbilder från i somras. <3

Tja, så detta var min hästsommar. Det var ganska intensivt och lite jobbigt, men jag har fantastiska vänner kring mig som hjälper mig om det är något. Och nu är det så härligt att Carro fått hit sin nya häst Chimall vilket gör att vi kan hästa oss ihop! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar