torsdag 20 februari 2014

Blizzy är sjuk.


Hon blev biten av Lord när hon bytte stall, detta blev då en bula som vi sa att vi skulle avvakta med. Den gick ner i svullnad, men sen upptäkte jag att hon blev sämre och sa till Marie att skaffa veterinär, vilket hon gjorde. Så klockan två igår så träffades vi ute i stallet jag och veterinären.

Hon lyssnade först på hjärtat som visade sig slå lite fort. Ca 60 slag i minuten när det ska ligga på ca 40. Hon frågade mig om hon var stressad då, vilket jag svarade att hon inte var. 

Sen tog hon tempen, och hon hade 39,1 vilket är feber då hästar som max skall ha 38,5. Och det indikerade då på en infektion i bölden. Gissa om jag då var glad att jag fått dit henne.

Sen rakade vi över bölden, vilket gick hur bra som helst och hon var superlugn. Veterinären frågade om jag ville att hon skulle prova att sticka hål på bölden med en kanyl, vilket jag absolut tyckte. Och så sa jag att hon klarade det. Och jag fick rätt. Hon ryckte till lite när kanylen sattes in och när veterinären tryckte för att få ut något. Annars stod hon relativt stilla.

Till slut börjar det rinna var, vätska och blod. Och inte lite heller. Det blev en pöl på typ 40 cm. Men hon verkade tycka att det var skönt att trycket släppte liksom.

Sen undrade veterinären varför hon var kal på halsen, och jag sa att det var för att en annan häst kliat henne, och Blizzy kliat den andra på samma ställe. Men nej. Det visade sig att hon hade löss. Och att det antagligen började hos Magge med någon av hästarna där. SÅ Magges hästar hade också det. Suck!

Sen när detta var klart så fick hon tre sprutor. Penicillin, stelkramp och smärtstillande. Jag ska även ge henne smärtstillande i ca fyra dagar, en gång om dagen, och sedan penicillin i 6 dagar. Så ska hon bli bättre. Bölden borde dessutom spricka av sig själv, annars måste vi kontakta veterinären igen.

Och sen avlusas nästa vecka då de får in medlet!
Veterinären berömde också Blizzy för hon var så lugn. Hon sa: Ja lilla hästen, nu har jag varit elak mot dig och detta borde du inte gått med på! Men din matte sa faktiskt att jag fick!
Sen blev faktiskt Blizzy märkbart piggare så fort hon fått medicinen. Och hon åt en hel hink lusern som hon innan bara petat i. Sååå skönt!

Idag hade febern gått ner till 38, 6 vilket är en klar förbättring. Det är tur att jag envisades med att få dit veterinären och att min magkänsla stämde! Skönt att jag jobbat så mycket med henne också så att hon kunde fortsätta att vara så lugn och duktig! :)
Såhär ser tydligen lilla Baccara ut efter att Magge klippt henne för att behandla mot löss. 
Stackars pålle- Ser inte vacker ut nu!

Här står den sjuka åsnan under sitt träd och ser på när vi kör shettisarna..
Hoppas hon blir bra snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar