onsdag 22 oktober 2014

Första Jobbdagen i morgon!

Herregud vad denna veckan gått fort. Egentligen visste jag ju när jag hade intervjun att jag skulle få tjänsten. Det liksom kändes verkligen så. Och jag ville verkligen ha den! Att då få komma och provjobba i morgon känns som en riktigt kul chans att få visa vad jag går för. Men jag tror verkligen att det är något för mig.

Min uppgift är att paketera vad jag har förstått det som. Jag är alltså inte vid själva slakten eller styckningen i den här fasen, utan jag ska bara plasta in osv. Jag älskar ju kött, och är ju jägardotter så detta är ju knappast något jag inte gjort förut liksom.

Träffade en bekant idag på apoteket. Hon frågade vad jag gör, och jag bara: Jag ska provjobba på Slakteriet i Dalsjöfors i morgon. Och hon skrattade och svarade: Haha, så man behöver bibliotekarieutbildning för att bli slaktare!

Jo precis. Jag hatar lite denna attityden hos människor i min närhet. Som blir chockade av att jag väljer något under min utbildningsgrad. Som om jag helt plötsligt är mindre värd för att jag VÄLJER att göra något annat än vad jag är utbildad till. Det är något jag märkt hos många på senaste tiden. Jag är bibliotekarie, min utbildning försvinner inte. MEN. Jag tänker inte flytta. Jag trivs i Svenljunga, väldigt bra till och med. Och jag vill vara på ett utav biblioteken häromkring. Många som jobbar här är äldre, men har några år kvar tills pensionen, och jag har inget problem med att vänta ut dem. Inget problem alls faktiskt.

Jag vet vad jag vill, och jag ser till att det händer. Det är något som kännetecknar mig. Tills jag får anställning som bibliotekarie här i Svenljunga, så måste jag ha ett yrke. Och slakteri, tidningsutdelare och säljare. De går att kombinera, och alla tre grejorna är saker jag VILL. Jag HAR inte tagit första bästa. Jag har varit kräsen i mitt jobbsökande. Och de grejorna var det jag fastnade för. Det är de saker som definierar mig.

Det ska bli förbannat kul att provjobba imon. Det känns verkligen som att jag är på gång nu. Snart slipper jag arbetsförmedlingen. Snart har jag råd och göra vad jag vill. Det kommer att bli awesome!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar