måndag 27 oktober 2014

Stackars Blizzan

Hovis var på besök för en vecka sen och konstaterade att lillflickan hade bäranderöta i tre hovar. Så han ordinerade att hon skulle få kalk var annan dag och att jag samtidigt skulle kratta ur hovarna ordentligt för att sedan tvätta med vatten och såpa med hjälp av en tandborste.

Tog in henne innan jag åkte till Stockholm och gjorde en blandning utav uppblött lusern och kalk. Men den kräsna lilla pållen vägrade äta. Suck!

Så idag hade jag bestämt mig att hon tusan i mig skulle äta, så innan jag åkte så rev jag morötter och tog med mig äppel.

Blandade lusern med vatten då att det skulle svälla, och i en annan spann så blandade jag kalk, msm, biotin, morötter, skivat äpple, och lite mjöl som var kvar från hennes favoritgodis. Och när lusernen var fixad blandade jag ihop allt!

Sedan kratsade jag hovarna. Och eftersom hon varit så tung i hovarna på senaste tiden så använde jag en vedbock. Jag tänkte att om jag lär henne att jag använder det varje gång jag kransar hovarna, så blir det lättare för hovslagaren i framtiden. Och för mig. Sen tvättade jag hovarna, och satte in tjärtråd i hålen i hovarna så att det inte ska komma in skit.

Sen fick hon maten. Och ÄNTLIGEN åt den kräsna lilla damen. Det ska nog allt gå att få henne bra från detta med. Det har vi gjort förr, hon och jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar