lördag 13 oktober 2012

HEN!

Alltså, jag avskyr verkligen ordet hen och allt det står för. Jag vet inte men jag tycker verkligen det är så fruktansvärt förolämpande och diskriminerande att det inte är sant.

Så som jag ser på saken finns det bara två kön, man eller kvinna. De som bytt kön är vad de vill vara. Det är något de väljer. Likadant med transor tycker jag.

Och sen hela den här skiten med att bara säga hen i böcker och på vissa dagis osv för att inte bidra till större skillnader mellan könen, är så skruvat. Jag menar, det kommer alltid att finnas skillnader. Män kommer alltid ha mer betalt. Kvinnor kommer alltid att förtryckas i andra länder. Det finns manliga sysslor och det finns kvinliga sysslor. DET BARA ÄR SÅ! Det är ju likadant när man är barn, då finns det pojklekar och flicklekar. Och flickfärger och pojkfärger.

Det är en sak att vilja förbättra villkoren för kvinnor i andra länder. För ja, det borde kanske göras. Eller så skiter vi i dem. Vad man nu behagar.

Män kanske inte borde ha högre lön än kvinnor, och då tänker jag mest i själviskt perspektiv. Jag är ju trots allt kvinna. Typ. Men jag ska bli bibliotekarie, och är kvinna, jag får helt enkelt stå ut med att vara lågavlönad. Det är liksom inget jag kan påverka om jag inte går in och flörtar med chefen (Jag hoppas ju självklart på en manlig chef för tänk vad lite urrinning kan göra, och jag har jävligt snygga tuttar). Men annars har jag inget emot att män får högre lön. För av de jag jobbat med så har männen ofta varit jävligt produktiva, och kvinnorna nogrannare. Båda på gott och ont.

Jag kan förstå att man använder ordet hen om man inte är säker på om det är en man eller kvinna men snackar om. Men inte ens då känns det befogat då "okänd" känns bättre. I alla fall för mig.

Sen är själva ordet ganska missledande också tycker jag. "Hen" tycker jag blir en förkortning på "Henne" och blir alltså feminint. Jag är inte helt hundra på det där med de grammatiska regler, men är inte "e" i det sammanhanget feminint? Om min teori är rätt (vilket det självklart inte behöver vara, men det är ju så jag uppfattar det) så får vi ju två feminina uttryck och ett maskulint (och förtrycker vi faktiskt inte männen lite här??). Så då blir det ju fel ändå? Meningen med hela skiten var väl att få ett neutralt uttryck? Nej, gör om, gör rätt. Eller skit i det och lev lite farligt och fortsätt bara att kalla folk för hon, han, honom eller henne. Så blir i alla fall jag gladare.

Jajja, Nu ska jag äta fisk. Fisk är gott, men jag vill ha getost. För det smakar som getter luktar. Höhö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar