torsdag 25 oktober 2012

Julhelvete!

Förra året var vi och firade jul med mina svärföräldrar. Det var jättemysigt och så, men även ganska jobbigt. Jobbigt helt enkelt för att jag inte är van vid att göra en sån stor deal av det. Och jag är inte van vid julbord eller sånt heller.

Min och mammas jul är ganska anonym och mysig. Det jag är van vid är att man lagar brunkål och julskinka som man sedan äter till frukost (efter 11 någon gång för vi hatar tidiga mornar). Man öppnar paket mellan 3-6 på dagen sen lagar man något riktigt jävla gott på kvällen som inte är julrelaterat, för vid det laget är vi trötta på julen. Under dagen annars kanske vi ser tv eller läser en bok. Väldigt enkelt. Något som också hör till är att antingen går vi ut på trädgården och hugger av en bit tall som vi klär, alternativt går ut i skogen och biter ner en gran. Det är liksom så det går till i vår familj. Enkelt, billigt, bekvämt. (Jag vet, vi är som Bergkvarabuss)

Hos Simons föräldrar går de upp vid 8. Äter en gigantisk frukost. Umgås. Vid 10 fikar man på ett gigantiskt fikabord. Umgås. Gigantisk lunch vid 12. Umgås. Fika vid 3. Presentöppning och umgås. Gigantisk middag. Umgås. Gigantisk efterättsbuffe. Umgås.

Jag kan förstå att folk gillar att ha det så. Och ja det är mysigt. Men det blir för mycket för mig. Jag gillar det, men klarar liksom inte av det. Dessutom är jag INTE van vid att äta så mycket. Det finns ju sin charm i det här sättet att fira jul, men jag vet inte om det är något för mig.

I år såg jag fram emot att få vara hemma hela julen, då vi har djuren att passa. Men Simon blev inte glad. Han tyckte det skulle bli tråkigt att vara här. Och jag berättade att vi inte kan få djurvakt på julafton. Vi skulle kunna åka till hans föräldrar typ två veckor innan jul. Även om jag verkligen inte har lust att åka någonstans. Jag gav honom flera alternativ:

  • Vi stannar hemma, träffar ingen
  • Hans syster och min bror kommer hit nyår, men vi är hemma under julen.
  • Vi stannar hemma under julen, bjuder hit hans föräldrar.
  • Åker till hans föräldrar två veckor före eller efter jul, men stannar hemma under julafton.
  • Åker till hans föräldrar under jul, alla djur dör.
  • Jag stannar här, han åker till föräldrar.
Nu visar det sig att han har fått sin klasskamrat att passa djuren. Så vi kommer få åka till hans föräldrar. Och jag blir så besviken för jag har verkligen sett fram emot en jul hemma. Eftersom det var "hans" jul förra året. Det hade varit sååååå skönt att bara få vara den här julen. Jag har nog inget att säga om saken då jag vet att han inte kan säga nej till sina föräldrar. Det kommer bli så. Vi åker till hans föräldrar. Vi har inte kunnat diskutera saken ordentligt än, men det kommer bli så. : /

Jag vill skapa egna traditioner, då jag aldrig innan egentligen hittat några som passar mig. Jag vill ha det lugnt, slippa åka någonstans. Så det har inget att göra med hans föräldrar egentligen. De är mysiga och jättesnälla. Och förmodligen några av de bästa svärföräldrarna man kan ha. Men jag vill liksom bara stanna hemma och slippa åka över halva landet. Jag vill inte till mina föräldrar heller. Och det har jag redan sagt till dem. Jag trivs ju så bra här hemma liksom... Jag vill vara i MITT hem... :(

Ibland är det svårt.

1 kommentar:

  1. ...Jättebra att han hittat djurrvakt och så, men shit vad han körde över dig brutalt. :-( Har du förklarat att det inte bara gäller djuren utan att det gäller just viljan att skapa egna traditioner? Att det inte är rättvist att han ska ha monopol att bestämma hur julen ska firas? Usch, jag tycker verkligen om Simon, och jag fattar hur det känns att inte vilja göra föräldrarna besvikna, men om han ska gifta sig med dig måste han greppa att det främst är DIG han inte ska göra besviken. Stödkram!

    SvaraRadera