torsdag 1 november 2012

Crazy bussresa!

Igår när jag skulle in till Borås och hämta Lisa på tågstationen så tog jag buss 360 från Svenljunga klockan 2. Jag sätter mig på "mitt" säte i bussen (det där man kan lägga upp benen utan att gojjsa ner sätena, näst längst fram i bussen). Jag tar upp min skolbok och tänker att jag ska vara lite duktig och plugga under bussresan.

Jag känner när allt folk kommer in att någon verkligen stinker alkohol. Tänker inte så mycket mer över det förutom att jag tänker att det är drygt ungefär. Sen när det gått ca 5 minuter av resan hör jag en man bakom mig. Han frågar kvinnan snett bakom mig på engelska "kan du ta bort din väska, jag måste snacka med kvinnan här bokom". Kvinnan som vi nu kallar Maria flyttade snällt på sin väska och mannen satte sig ner bakofram på sätet och började snacka med kvinnan i slöja bakom honom på något random arabspråk. Kvinnan med slöja hade en barnvagn och en vännina bredvid sig.

Jag kollar tillbaka till min skolbok och försöker koncentrera mig medan jag hör att arabmannen (ja eller vad han nu var, jag har ingen aning) börjar prata upphetsat med den beslöjade kvinnan, medan jag känner att han luktar alkohol. De pratar mer och mer uppretat och jag känner, med hela bussen hur stämningen förändras. Mitt i all arabiska säger killen en del engelska ord, såsom "bitch", "fucking bitch", och till slut när han är riktigt uppretad "you have gonorrea bitch!". Sen börjar de spotta på varandra, och vänninan till den beslöjade kvinnan börjar bråka tillbaka med mannen. Maria som mannen tvingade sig ner bredvid sitter och trycker i sitt hörn och ser allmänt rädd ut vilket inte är helt otroligt med tanke på situationen med uppetade människor totalt runt henne.

När paret slutat spotta på varandra och han slutar skrika att hon har gonorre så hör jag dova dunsar bakom mig. Jag tittar bakåt och ser den beslöjade kvinnan slå mannen, hårt med sin ena stövel. Alla börjar skrika på dem att sluta och busschaffören tutar och håller på för att få dem att sluta! Så sjukt verkligen!

Alla i bussen var medvetna om att samtalet skulle leda till slagsmål, men jag trodde mannen skulle slå kvinnan. När mannen sprungit bak i bussen skrattandes, så frågade jag Maria, som var ganska uppskakad om hon ville sitta bredvid mig istället. Hon berättar för mig att hon precis flyttat till Svenljunga och att hon aldrig tagit bussen därifrån förut. Jag försäkrade henne att det inte brukar vara såhär spännande annars. Hon verkade lugnad.

Men det var verkligen underligt att hamna mitt i bråket. Jag ver helt beredd på att dra bort mannen från tjejen. Vad jag förstod så triggade han verkligen henne. Usch... Lite smått läskigt... Så på sätt och vis var det väldigt skönt att det var kvinnan som slog, för mannen förtjänade det!

Maria var väldigt trevlig för övrigt. Hoppas jag träffar henne igen någon gång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar